UnitedTears

18 november, Varför? Därför.

Publicerad 2008-11-18 19:05:51 i Allmänt,

Hm.. jag hade något jag tänkte skriva om idag. Något intressant och annorlunda, men självklart minns jag inte vad det var. Det kan antagligen inte ha varit så intressant och annorlunda då. Jag hatar verkligen när jag inte kommer ihåg vad jag tänkt säga eller skriva. Det är bara irriterande och onödigt.

I svenskan har vi nu börjat med uppsatsskrivning. Jag valde att skriva om "Varför jag inte tror på Gud", och Anna, hon valde att skriva om "Varför jag tror på Gud". Det är helt perfekt för under halva lektionen satt vi och diskutera om det där. Vi är oense om mycket men vad vi ändå tror lika om är att mirakel sker för att man blir räddad av en ängel. Jag tror på änglavakt i form av de döda som älskat en, en slags skyddsängel. Anna däremot tror att Gud skickade änglarna. Att mirakel sker, det har hon berättat om, och jag har även själv egna erfarenheter. Till exempel från Anna var att när World Trade Center krasha var alla troende lediga för att chefen hade sagt att "jag vet inte varför, men ni är lediga imorgon". Hur mycket sanning som ligger i det hela vet jag inte, för det fanns inget som kunde styrka det hela. Är det sant så är det redigt coolt. Eller så var chefen själv medhjälpare till bombarna och ville bara inte ha på sitt samvete att en massa troende skulle dö. Han kanske var så djupt troende själv, inom Islam, att han ville straffa alla icketroende. Det är en möjlighet ju. Har man inget att styrka sina argument med kan man motargumentera med vad som helst.
   Många troende, tror jag (okej fult med lite mycket tror där), tror på att Gud skapade jorden och universum, att det är han som får varelser och växter att växa och utvecklas, och att det är han som får mirakel att ske. Min teori om det är att de har för svårt att förstå vetenskapen. Det är ju helt förståeligt, för jag tror inte att det nån som riktigt förstår hur allt med jorden och dess utveckling verkligen fungerar. Jag gör det då inte. Därför tar många till Gud, för det är lättare att förstå. Jag är ateist, och tror mer på vetenskapen även om jag inte förstår riktigt.
   En annan anledning till att många tror på Gud kan vara att de vill inte vara det största, utan vill ha en högre makt som är större och mäktigare och som styr, så man själv inte är högst och måste stå till svars för allt. En människa kan inte förklara allt som sker, då kanske man vänder sig till en högre makt.
  Anledningen till att jag inte tror på Gud, ja det vet jag inte riktigt. För det första kan jag inte tänka mig att det skulle finnas en gud så hemsk som att han skulle låta jorden bestå av krig, svält, ojämställdhet och naturkatastrofer. Hade han funnits och nu vore så himla mäktig, då borde väl han kunna styra över oss, sätta stopp för krigen och allt det där och om det är så att han tycker att det finns för mycket människor borde han kunna styra över vår befruktning. Jag menar, han är ju ändå en Gud, inte mänsklig. Det här är då min åsikt, och som jag hoppas har framgått tidigare så respekterar jag och förstår varför andra kan vara troende. Visst, det är väl bara ytligt egentligen, men eftersom jag inte själv är troende är det svårt att gå på djupet.

Nästa inlägg tror jag ska handla om min tro på typ andra saker. Det blir för långt att ta det här så... Hoppas bara inte jag glömmer. Så, nu har jag inga läxor som väntar, utan maten, så....
Bye!

Kommentarer

Postat av: Catte

Publicerad 2008-11-19 13:10:20

sv. haha ja man vore ju lite trött.. fast man skulle ju kunna sova 24 av de 48 timmarna, men inte i sträck utan man delar upp det lite ;)

Jag vet, dom är underbara! :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela