UnitedTears

Bookreview - Stefan's Diaries by L.J. Smith

Publicerad 2011-06-30 16:29:55 i Allmänt,

Intet ont anandes leds Stefan Salvatore, på 1800-talet, in i en riktig soppa som tar livet av hans far, hans bror Damon, flickan bröderna bråkar om och sig själv. Dock blir tiden som död kort då flickan, Katherine visar sig vara en vampyr som har förvandlat Stefan och hans bror.

Under en period av några veckor får man i de tre böckerna (Stefan's Diaries; Origin, Bloodlust och The Craving), följa Stefan från det att han som människa träffar Katherine och faller för henne, till dess att han har blivit det monster han fruktat. Man får följa hans tankar och hur han kämpar med sina skuldkänslor, sin törst och faktumet att han inte längre är människa. Dessa böcker ger en utvidgad kunskap om bröderna Salvatores liv innan de kom till Fell’s Church och in i Elena Gilberts liv. Detta är alltså böcker baserade på den amerikanska TV-serien the Vampire Diaries, av L.J. Smith, som i sin tur är baserad på böckerna med samma namn. Stefan’s Diaries är även dem skrivna av L.J. Smith, men har inte riktigt berättelse som de första böckerna, men de är nästan lika fängslande som de är, och det är tydligt att det är samma författarinna.

Det finns partier i boken som inte är lika spännande som andra, men med Smiths duktiga sätt att skriva på är det inga problem att ta sig förbi även dem. Hon använder sig av ett enkelt, men dock inte vardagligt, språk som är lätt att ta till sig och gör böckerna mycket lättlästa. Under sommarperioden är det de böckerna som jag gillar mest, de som man snabbt tar sig igenom.

Om man jämför de här tre böckerna med the Vampire Diaries-böckerna är de inte lika mörka. Stefan mår dåligt, brutala mord sker, han mister sin familj, sina älskade och han är inte sig själv. Trots det är det en mer lättsam känsla, och det tycker jag är bra. Sommaren är trots allt en tid med mycket ljus och då tycker jag att det är lättare när boken jag läser inte drar ner mig i mörkret.

En annan sak jag tycker om med den här boken är att den inte är för detaljerad. Man får en kort beskrivning av miljö och personers utseende, men Smith lämnar ändå kvar en hel del åt läsarens fantasi. Det är precis lagom och kan därför passa både den mer och mindre fantasifulla.

I övrigt bör man nog gilla fantasy och vampyrer för att tycka om de här böckerna. De är anpassade för dem i den målgruppen, samt som är lite äldre, men passar både killar och tjejer.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag rekommenderar de här böckerna starkt. De är skön sommarläsning, men passar givetvis året om, och de är lättlästa med en bra story. Läs dem!