UnitedTears

Bilder från första veckan

Publicerad 2014-08-02 11:00:55 i Allmänt, Sydafrika 2014,

Nu börjar vi med lite bilder. Först, hur jag bodde:
 
 
 
Det här är Backpacker hotellet som jag bodde på tillsammans med Emilie, Axel, Anne, Lotte, Claudia och när Claudia åkte flyttade Giulia in.
 
Varje vecka hade vi en "chores-list" där en av uppgifterna var att hålla i något roligt med gruppen. Första veckan hade de lite utmaningar. Bland annat att skicka ett kort genom laget, genom att enbart använda munnen. Suck and blow. Det var riktigt roligt att se! Själv var jag inte med.
 
Dan var jätteduktig på att hålla kvar kortet vid munnen.
 
En annan uppgift var att lapa mjölk som en katt. Det fick ett förtjusande slut!
 
Äta så många crackers som möjligt på tid visade sig vara svårare än väntat. Det samma med att stoppa så många marshmallows i munnen som möjligt på tid! En rolig kväll for sure.
 
Peninsula Tour
Första stoppet var i en park vid City centre.
 
 
Nästa stopp var vid en vacker hamn. Det finns inget ställe vid vattnet i Kapstaden som inte är vacker!
 
Det som ligger i vattnet är stora alger, om jag förstod det rätt. Jag tyckte Thulani sa något om stockar, men alger kändes mer rätt. De är nämligen gigantiska där!
 
 
Vi körde vidare, förbi Camps Bay, Victoria Street och till mer obebodd mark. Vi fick åka genom en "tull", betala för att fortsätta. Strax därefter stannade vi till denna utsikten.
 
Kan ni förstå att ingen av bilderna är det minsta redigerade??
 
Jag var helt förälskad i den afrikanska floran. Det var buskigt, inte mycket färg och blommor, men ändå så vackert. På något sätt tilltalade det mig!
 
Vi kör vidare.
 
Inte har vi älgstängsel i Sydafrika inte. Här är de för babianer. "Beware of baboons. Do not feed the baboons."
 
Strutsfarm
 
 
!!!
 
Jag älskar den röda sanden som är här.
 
Här har vi kommit till Godahoppsudden. Till höger, närmare vattnet är parkeringen och skylten. Vi fick ca 20 minuter på oss att utforska så jag klättrade uppför berget och satte mig lite. Det är där jag befinner mig med utsikten.
 
Godahoppsudden och berget jag klättrade (följde leden) uppför.
 
Mot Cape Point. Parkeringen här kryllade av babianer! Snabbt ur bilen, stäng dörrarna. Annars kan en få oönskat besök. Fyren som kan skymtas långt där borta användes för att hjälpa de första resande hit. Förr var enda vägen till Kapstaden från andra länder via Godahoppsudden.
 
Med Cape Point i ryggen tittar vi ut över BÅDA haven som sedan möts bakom just ryggen på oss.
 
Cape Point, där Atlanten och Indiska oceanen möts.
 
 Boulder's Beach, pingvinernas hem.
 
Eftersom vi hade sådan fantastisk tur att få vackert väder med mycket värme låg pingvinerna och gömde sig i skuggan.
 
Cape Town University.
Med en otrolig utsikt över Kapstaden! Detta avslutade vår Peninsula Tour. Det var snabbt hem och sedan iväg på rugby för min del. Tyvärr har jag inga bilder därifrån.
 
Lördagen bestod alltså av Peninsula Tour och rugby. Söndagen gick vi upp tidigt för att åka till Robben Island.
Waterfront
 
Robben Island
 
Här fick Mandela arbeta. Det skulle vara 6 MÅNADER men blev FLERA ÅR (13?)... Här startade de en slags skola där de undervisa de obildade fångarna. Det var trots allt många politiska fångar och de hade fina utbildningar, vissa var även lärare. Tillsammans gjorde de Robben Island till en lärorik plats.
 
Skolan där fångvaktarnas barn fick gå. Vakterna bodde på ön. Den består alltså inte enbart av fängelset utan är ett helt, mindre, samhälle.
 
Fängelset
 
Badrummet för fångarna i stora celler. Badrummet hade de tillgång till när de ville, dygnet runt. Ville de duscha tio gånger på en dag kunde de alltså det. Till en början fanns det bara kallt vatten, från havet. Det var kanske inte jätteskönt att duscha på vinterhalvåret då, och defintivt inte att dricka.
 
De i enskilda celler hade specifika tider då de fick uträtta sina behov.

En cell för många fångar. De kunde få plats 50 fångar här...
Innan de fick bunkbeds sov de på den här typen av underlag...
 
Mandelas trädgård som han skötte om medan han bodde här.
 
Mandelas cell... För att ta bilden stoppade jag handen precis mellan gallren på dörren. Det finns alltså inte mycket mer att se av hans cell. Där spenderade han måååånga år, utan att bli tokig...?
 
 
På väg tillbaka... Dumma vågor! Vackra, men sjösjuka för oss alla.
 
Waterfront för lunch och shopping. En rejäl måltid behövdes efter båtturen till och från Robben Island.
 
 
Middagen; hake med rostade grönsaker. MUMS! Det och snoek är de godaste fiskrätterna jag har ätit. Efter detta bar det av till Scrumpy Jack för att se på VM-finalen i fotboll. Smockfullt, men mysigt och stämningsfyllt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela