UnitedTears

Läslust och effektivitet

Publicerad 2014-11-07 10:24:00 i Allmänt, Böcker,

Klockan är strax efter 10 och redan har jag hunnit förbereda lunchen, middagen (pajdeg och pajfyllning), gjort i ordning och ätit frukost samt handlat. Vissa dagar är en effektiv. Det finns ingen längtan att se ytterligare ett avsnitt av How I Met Your Mother, gå in på Facebook eller äta/dricka bara för att fördriva tiden. Nej, den här gången ser jag faktiskt fram emot att läsa en stund! Spelet regler: institutioner och lönebildning på den svenska arbetsmarknaden 1850-2010 av Christer Lundh väntar. Personen i fråga skriver faktiskt bra och efter att ha läst motsvarande epoker i Lennart Schöns En modern svensk ekonomisk historia: tillväxt och omvandling under två sekel blir det ännu lättare att läsa.
 
På tal om böcker antog jag utmaningen om att läsa tre böcker på tre månader inom ett visst tema. Mitt tema var paret Fletcher, Tom och Giovanna, som kom ut tre efterföljande år. Jag läste dem i bakvänd kronologisk ordning. Gi's You're the One that I Want, Tom's (och Dougie's) The Dinosaur that Pooped Christmas och slutligen Gi's Billy and Me. Detta fullföljde jag inom de tre angivna månaderna, med marginal. Det är nog två veckor sedan jag läste klart den sista. Jag har bara glömt att skriva om det.
 
 
Alla tre böcker var bra! Gi's var möjligen lite romantiska och drömlika för att jag skulle känna att de var trovärdiga. Speciellt Billy and Me, även om hon har mer erfarenhet av att vara tillsammans med en kändis än vad jag har. Spontant kände jag att det är något jag skulle skriva för mig själv när jag är på romantikhumör och vill få ut det. Stormförälskelse och stark kärlek redan vid första ögonkastet, inga problem i världen tills allt kommer på en gång. Svartsjuka, svek, uppbrott, men givetvis med en nästan orealistisk lösning. Den var dock mysig! Alla tre var mysiga. För någon som vill läsa lättläst chicklit skulle jag definitivt rekommendera Gi's böcker. 
 
För den som vill läsa en lite annorlunda barnbok skulle jag starkt rekommendera Tom's böcker. De är roliga och ostädade på ett sätt som både vuxna (som läser för barnen) och barn kan tänkas uppskatta.
 
 
För att fortsätta om böcker... Jag försöker fortfarande ta mig igenom Wuthering Heights. Det går inte bra och jag kan inte för mitt liv förstå tjusningen som alla tycks se i den. Den ska tas igenom dock! Sista biten lyssnandes.
 
En bok som jag faktiskt har plockat fram i papperformat är 1984. Den har jag velat läsa länge och nu ska jag försöka! Samtidigt vill jag ju läsa Kondomhandboken också, som lyckligtvis är lätt att ta sig igenom. Hur jag kan ha en sådan läslust trots all kurslitteratur som jag plöjer igenom är verkligen en bra fråga. Jag borde vara så pass mör i huvudet efter en dag att se böcker borde ge kräkreflexer, men icke! Från olika håll, på olika språk, har jag de senaste dagarna fått frågan: "vad är det för fel på dig?!" Mitt svar har då alltid blivit: "vad är rätt med mig?" Att något är fel har jag vetat länge, så länge! Kom med något nytt istället. Ett förvånansvärt uppskattat svar.
 
Och DÄR blev det dags att möta Christer Lundh.

 
Toodles!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela