UnitedTears

Hur ställer sig "the magical world" till...

Publicerad 2014-09-05 22:29:00 i Allmänt, Böcker, Tankar,

Harry Potter-nörd till 100%, jepp, det är jag det! Därför följer jag diverse sidor på Facebook som alla är relaterade till Harry Potter på ett eller annat sätt. En av dem är Mugglenet.com. Det är en hemsida med både det ena och det andra från Harry Potter-världen. Idag la de upp ett inlägg:
 
 
"Pride week!" Pride, pride, pride - det kopplar jag till Pride-festivalerna runt om i världen som finns till för att uppmärksamma och stödja HBTQ-personer. Egentligen vet jag inte exakt vad varken MuggleNet eller Pottermore menar med "pride week" men det fick mig att fundera lite. Hur ställer sig egentligen den magiska världen till HBTQ? För både häxor och trollkarlar likväl som mugglare är ju människor. Alla är vi lika förutom att mugglare inte kan bruka magi. I övrigt borde vi inte vara olika. Alltså borde det finnas HBTQ-personer även på Hogwarts, bland elever, lärare och alla andra häxor och trollkarlar. Är det accepterat? Måste de kämpa för sina rättigheter som mugglarna? Tanken har slagit mig tidigare, men ännu kraftigare nu i och med detta.
 
Som jag minns böckerna finns det inget som visar att det finns något annat än singlar och heterosexuella par. Nog för att - som dagens föreläsare sa - de heterosexuella är en majoritet, och att de flesta par i litteratur är heterosexuella, men Harry Potter är inte bara en serie böcker. Det har blivit en värld, en egen kultur. Alla aspekter behöver ses in, även HBTQ. Jag vet att det har spekulerats i om Dumbledore skulle vara homosexuell men jag vet inte vad som pekar dit utöver att Rowling ska ha antytt en tanke om detta.
 
Okej, storyn följer Harry och vi får se hans möten och äventyr. Bara för att han inte möter en HBTQ-person betyder det inte att de inte existerar. De kan själva ha valt att antingen dölja det eller inte anse det som relevant att deklarera det (standardfrågan: varför ska HBTQ behöva "komma ut" när inte hetero gör det?) som så många i mugglarvärlden
 
Jag vet att jag tidigare har funderat på hur Rowling ställer sig till könsroller osv. Det verkar som att jag har funnit mig en anledning till att läsa böckerna igen! Och inte bara läsa dem för nöjes skull heller, utan för att analysera dem lite djupare. Sociologi... PA-programmet... Äh, det finns alltid plats för lite skönlitteratur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela