UnitedTears

Samtalsmetodik <3

Publicerad 2015-12-12 08:11:35 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

Den senaste 1,5 veckan har vi haft en del av den sista delkursen i psykologin; samtalsmetodik. Det är det nyttigaste och mest lärorika jag har upplevt att programmet har erbjudit än så länge! Ca 2,5 hp av 90 hp. Vi har fått lära oss grunderna i att lyssna aktivt, hur vi ska hålla rekryteringssamtal, medlingssamtal, hur en tar upp jobbiga ämnen med sina medarbetare, öppna och slutna frågor, spegling osv. Personligen har jag lärt mig otroligt mycket som kan användas även privat! Vissa saker, som jag har lärt mig vid t ex KAU och CoL-utbildningar, har jag till viss del tillämpat sedan innan men tänkt på ännu mer nu. Speciellt med en annan förståelse. Det handlar om att vara den som lyssnar och får den andra att vilja prata, berätta mer, känna sig hörd och komma med egna lösningar. Det har verkligen varit ett toppenbra moment! Något som borde vara med i alla kurser. I och med att det (äntligen) har varit mycket praktiskt som inte har krävt förberedelser har jag kunnat fokusera helt på personlighetspsykologin som jag ska skriva tenta på idag. Det var i stort sett en hel delkurs som jag skulle lära mig på en vecka, men det har gått förvånansvärt bra utan att det känns som enbart ytinlärning. Det är ett intressant ämne. Förhoppningsvis har jag även tillräckligt med kött på benen för att skriva klart kompletteringsuppgiften imorgon, innan jag drar igång med mitt egna julstök.

Nåväl, då är det dags att bege sig. Som tentabelöning åker jag direkt till Stockholm efteråt för att träffa Amanda en sväng. Vi har bott "grannar" i flera månader nu men ändå inte setts än. Det är minsann på tiden! 

Avslutningsvis:



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela