UnitedTears

A red moon [sun] rises - blood has been spilt this night (LotR)

Publicerad 2015-09-28 07:23:28 i Allmänt,

Den beryktade röda månen, blodmånen, skulle synas världen över inatt. Jorden skulle vara exakt mellan solen och månen i en fullständig månförmörkelse. Klockan 4.20 ringde min klocka för att jag skulle få uppleva detta. Det tog en stund innan jag förstod vad som hände, men sedan var jag snabbt ut! Det var mycket folk ute med tanke på vad klockan var. Människor som skyndade sig till andra platser, som skrattade, som var nyfikna. Nyfiken som jag som tog mig ut på balkongen och sedan ned till vägen.

Ingenting. Ingenting syntes. Himlen var för molnfylld och det var alldeles för mycket gatubelysning. När jag gick nedför backen såg jag i alla fall att himlen hade en ganska stark, vacker röd färg, även om jag inte såg månen.

Inatt gjorde jag i alla fall ett aktivt försök att få se någon av rymdens skådespel, sådant där som händer en gång var femtionde år ungefär men där det senaste året bjudit på flertalet olika spel. Med tanke på hur vacker himlen ändå var, att jag försökte och hur ljuvlig morgonen är känns det ändå värt atthaspenderat en halvtimme av natten vaken, utan att se det avsedda verket. Eftersom jag kan åka hem och sova direkt efter dagens seminarium blir inte ens studier och dagen i övrigt drabbad! Det är en bra dag med andra ord.

Kl 7 från mitt fönster.

20 min senare. Bådar gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela