UnitedTears

Påsk - babbel - plantor - babbel - babbel

Publicerad 2017-04-17 14:33:40 i Allmänt, Jag älskar att springa, Studentlivet i Uppsala,

Eftersom studierna tar så mycket tid har det väl blivit lite sisådär med uppdateringar. Dagarna är inte särskilt innehållsrika och hjärnan har inte ork för väldigt många reflektioner. Knappt ens efter en mycket fin påskhelg i hemstaden följt av fixande hemma.

En bil hyrdes och en roadtrip påbörjades. Vi åkte hemåt för att spendera påsk med min familj. Det var verkligen mysigt. Hela skaran samlad. Eftersom jag äntligen hade bil passade jag på att åka till Blomsterland för att köpa jord. För några veckor sedan fick jag några aloe veraplantor. Dessa var alldeles för många och stora för en för liten kruka och därför ville jag plantera om dem. Med enbart en cykel kändes det så där lagom roligt att cykla iväg för att handla en massa jord, lecakulor och större krukor. Nej, bättre att ta det med bil. Mamma och jag gick även till morfars grav. Jag har inte varit där på ett tag så det var skönt att titta förbi.

Med bilen full var det bara att åka hemåt på lördagen. Snacka om att vara sliten då. Jag är inte van att köra och att då göra det så mycket som jag gjorde under påsk, med 3-3,5 h per sträcka tar det på energin. Det är ungefär som att plugga en hel dag. Trots att en blir trött var det roligt. Ibland kan jag verkligen uppskatta att köra. Det är avkopplande, och mycket mer bekvämt än att ta tåget. Förvisso möjliggör tåget att en kan läsa eller plugga samtidigt men det är många tider att anpassa sig efter och vädret blir en ännu viktigare faktor än om en kör själv. Okej, jag ska väl erkänna att jag började fundera på om det kan vara värt att införskaffa en bil. Det skulle verkligen vara skönt! Kunna storhandla, kunna åka till till exempel Plantagen och Blomsterlandet, kunna åka hemåt eller till vänner mer spontant och så vidare. Bil i Uppsala är dock inte helt optimalt. Att cykla är överlag mycket lättare (och miljövänligare och mer hälsosamt förstås) och då blir en bil ståendes. Nåväl, inte behöver jag bestämma mig än.

För att fortsätta min påskberättelse var det skönt att komma hem i lördags för det innebar att jag kunde börja plantera om mina plantor. Jag älskar att pilla med sådant. Det blev riktigt bra också. Fem stora krukor plus fyra små har jag nu. Fyra som jag vet är aloe vera, två som jag tror är det, en svärmorstunga och två kaffeplantor (de var i en men jag delade på dem för att se om de kan växa lite). Nu börjar mitt hem äntligen se ut som ett växthus igen. Vad mycket hemtrevligare det blir då!

Nu har jag tagit en lång paus. Det är dags att återgå till att plugga. Det vill säga njuta av (ironi) snöflingorna som faller där ute och täcker landskapet igen, gör det vitt. Lagom till att jag vill ut och springa (givetvis efter att jag har pluggat färdigt). Med tanke på de där nedrans bihålorna ligger jag än en gång efter med träningen. Sist sprang jag fem kilometer. Fyra jättebra, en trött. Det är inte bra nog när jag alldeles nyligen låg på dryg tio kilometer och har 21 att springa om en månad. Ingen press här inte... heh-heh...

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2017-04-21 17:32:08

Så fint det blev!

Kramar
mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela