UnitedTears

Träningsvärk i hjärnan??

Publicerad 2017-04-24 17:39:00 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

Jag förstår inte varför men emellanåt när jag läser kurser som innehåller med utmanande och tankekrävande moment störs min sömn. Ofta tycker jag att dessa kurser är jätteroliga, men ändå drömmer jag om det och vaknar upp till klarvaket tillstånd vid fyra på morgonen. Även nu alltså, när jag läser redovisningskursen i Företagsekonomin. Jag tycker att det är en mycket rolig kurs och som jag skrev i föregående inlägg känner jag mig inte alls stressad. Så varför ska jag vakna upp och inte kunna somna om på nätterna? Det känns ganska osnällt om jag får säga det själv. Kanske är det som när en får spir/det kliar i musklerna efter ett hårt träningspass utan att ha stretchat eller använt foam roller efteråt. Kroppen behöver få den där lilla massagen efter att ha använts hårt. Hjärnan borde inte vara ett undantag egentligen. Då är frågan: hur masserar en hjärnan så att den ska slappna av efter att ha tränat hårt? Jag vet faktiskt inte. Ingenting har ju fungerat än så länge. Inatt när jag vaknade lyssnade jag först på Andrew Johnson, och nästa gång tittade (mer lyssnade) jag på Krambjörnarna. Båda i ren desperation efter att få sova.
 
Med tanke på att jag sov så dåligt inatt har jag varit dödstrött idag. Vid lunch gick jag tillbaka till sängen för att sova. Jag, sova, mitt på dagen? Nej, det är inte rimligt - men det behövdes. Trots det har jag inte pluggat mycket. Därför är det skönt att jag känner att jag har relativt bra koll på saker. När jag har suttit med gamla tentor har jag klarat många av övningarna riktigt bra. Det är lite definitioner och förklaringar som jag måste träna på. Vilken tur ändå att jag har tre dagar till att plugga på!
 
Den här bilden visar en mätning från min klocka. Det vita är sömntimmarna. Det syns ganska tydligt att det var många avbrott i sömnen inatt.
 
Min klocka visar även i sömnen och kvalitet i antal timmar och procent. Det ser ju sisådär ut. Till viss del för att jag var varm (gissar jag) och till stor del för att jag stördes av mina drömmar. Jag blir tokig (säger hon med ett leende och ett besvärat skratt)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela