UnitedTears

En dagsvisit i huvudstaden

Publicerad 2017-08-13 19:23:09 i Allmänt,

Ibland är det skönt att byta miljö, om så för en dag. Eller till och med en halv. Efter att ha känt att mina egna väggar började göra mig tokig bestämde jag mig för att hoppa på tåget mot Stockholm. På en halvtimme hann jag bestämma mig, byta om, packa väskan och nå tågstationen. 


Väl i Stockholm gick jag mot Gamla Stan. Vad är väl ett besök i Stockholm utan en tur dit? Jag gick till morfars gamla port och tittade upp. Därefter gick jag vidare. Mitt mål var att nå Djurgården. Jag gick runt i Gamla Stan och sedan ut. Hm... Slottet fanns där till höger. Jag har aldrig besökt det. Varför inte nu? Jo, jag gick in och tog en tur runt skattkammaren (wow, vilka kronor och spiror!) och representationsvåningarna. Jag gick in i kyrkan och swdan Gustav III:s antikmuseum. Det var kul och skönt att göra något. Även om jag tycker om att ha sällskap gjorde det mig nog inte jättemycket att strosa omkring därinne själv.


Efter turistandet på slottet fortsatte jag turen mot Djurgården. Google maps tog mig till Skeppsholmen. Det är ett jättefint ställe, men jag var ju tvungen att ta färjan över. Färjan som först går till Slussen. Ja, det slutade med att jag gick på men av i Slussen eftersom vågor inte är min starka sida. Det var likväl en trevlig promenad och en fin åktur. Nu känner jag mig dock ganska trött och sitter på tåget tillbaka mot Uppsala. Det ska bli skönt att komma hem, slänga upp fötterna och bara sitta ned en stund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela