UnitedTears

En hektisk kurs och en spännande bok

Publicerad 2017-02-27 20:15:47 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

Den senast tiden har det varit fullt upp med studierna. Eftersom jag har bestämt mig för att ha helgerna ledigt för återhämtning blir veckorna ännu mer intensiva. Det är egentligen så jag vill ha det och så som jag trivs med det. Då blir jag mer effektiv i mina studier. Däremot är det inte bara det som har gjort att det har varit krävande. Hur våra kursansvariga har tänkt är något oklart. Upplägget för kursen har sett ut så här:
 
Vecka 1
  • Kursstart 16/1.
  • Läsa artiklar och skriva en uppsats på två sidor.
  • Föreläsningar
 
Vecka 2
  • Läsa en bok om organisationer samt artiklar och sedan skriva en grupprapport på tre sidor.
  • Seminarium om vecka 1's uppgift.
  • Föreläsningar
 
Vecka 3
  • Läsa en tjock, svårförståelig bok om marknadsföring, göra en observationsstudie om positionering och skriva en grupprapport på tre sidor.
  • Lektion kring vecka 2's uppgift.
  • Föreläsningar
 
Vecka 4
  • Läsa en ännu fetare, tråkigare och ännu mer obegriplig bok om världsekonomins globalisering, och skriva en en grupprapport på tre sidor.
  • Två dagar med fyra timmars föreläsning per dag.
  • Lektion kring vecka 3's uppgift.
 
Vecka 5
  • Läsa en tunn, lätt bok om beslutsfattande och skriva en individuell uppsats om ämnet.
  • Lektion kring vecka 4's uppgift.
  • Föreläsningar
 
Vecka 6
  • Seminarium kring den individuella uppgiften.
  • Tentaplugg
  • Tenta på fredagen (24/2).
  • Under torsdagen fick vi dessutom ÄNTLIGEN information om gruppuppsatsen (inte för att jag har saknat den egentligen, men det hade ju inte skadat att ha informationen tidigare och kunnat planera mer), några dagar än uppsatsen var tänkt att påbörjas. Den såg jag dock inte förrän söndagen när vi fick ett påminnelsemejl från en lärare. På tisdag vecka 7 ska en synopsis av uppsatsen lämnas in...
 
Vecka 7
  • Under tisdagen var det från början tänkt att vi skulle ha inlämning av en essä på tre till fyra sidor om två böcker som vi förväntades läsa parallellt med allt annat. Den ena var enligt lärarna svår att ta till sig, och den andra är fet.
  • Föreläsningar
  • Workshop
 
Fortsättningsvis kommer vi att
  • skriva klart essän, läsa andras och lämna kommentarer.
  • skriva en gruppuppsats på tio sidor, läsa andras och ha en opponering.
  • Med andra ord fortsätta att ha häcken fulla.
 
Lyckligtvis var de kursansvariga vettiga nog att till slut inse att vi behövde mer tid för essän. Vi fick därför ytterligare en vecka på oss att skriva den. Det innebär visserligen att vi förlorar ungefär en vecka för uppsatsen. Det är som det är och det lär väl gå ändå. Ni kan ju tro vilken stress jag kände igår när jag såg att jag hade massvis kvar inför essän och när jag fick informationen om synopsisen visste jag inte var jag skulle ta vägen. Efter lite ventilering och att ha gjort en tydlig plan för veckan kände jag mig lugnare. Idag kändes det ännu bättre när jag trots en dag av både två försök att gå på föreläsning, skrivande av synopsis och flera telefonsamtal lyckades nå mitt mål av antal sidor att läsa i ena boken till essän.
 
Det bästa, och värsta, är att den ena boken som vi läser till essän är oerhört intressant! Den handlar om produktionen av en t-shirt. The Travels of a T-shirt in the Global Economy av Pietra Rivoli. Den berättar om processen från bomullsplantagen, till spinneriet, till klädfabrikerna och vidare till slutmarknaden. Den berör historisk utveckling, svårigheter och succéer samt arbetsförhållanden, risker och utveckling även där. Med andra ord är det en bok om allt vi har läst om i kursen, fast som en mer skönlitterär text. Det är verkligen jätteintressant. Att den är intressant gör att jag mer än gärna läser och att jag minns mycket, men det gör också att jag ogärna skummar och hoppar över delar vilket gör att läsningen tar lite längre tid. Rivoli är en bra författare och vissa delar avslutar jag med ett sug i magen. Hon har trollat med orden. Om jag lyckades läsa så pass mycket idag kanske jag lyckas ta mig ännu längre imorgon. Det ska faktiskt bli kul att skriva essän! Det är synd bara att det ska göras under en sådan tidspress.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela