UnitedTears

TEDTalks

Publicerad 2017-02-16 17:10:10 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

När jag kom till Uppsala och började läsa på universitetet här introducerades jag snabbt till TED Talks. TED är en tvärvetenskaplig konferens där många föredrag hålls av olika högprofilerade personer. Dessa föredrag spelas in och finns både på ted.com, i deras app och på YouTube. I mitt Facebookflöde dyker det ofta upp videor från TED, och ibland har jag även rotat runt lite själv. Det är många helt fantastiska föredrag. Deras ämnen är så intressanta och alla är duktiga och roliga talare. Det är en fröjd att lyssna på. Idag såg jag ett talk som jag har sett förut, men fortfarande älskar. Hur baseball i engelska språket, främst i USA, har använts som metafor för sex. Inte nog med att de är sexistiska, de är även orealistiska och pressande. Talaren, Al Vernacchio, menar att vi borde byta ut den metaforen och istället börja prata om pizza. Pizza? Ja, lyssna på hans föredrag så förstår du. Det är på många sätt briljant!
 
 
 
När jag ändå sitter här och pratar TED kan jag även passa på att rekommendera min favorit hittills, Chimamanda Ngozi Adichie. Jag såg hennes föredrag (från 2013) för några veckor sedan och jag blev kär. Kär i hennes röst, kär i hennes sätt att föra sig, kär i hennes engagemang, ja kär hela henne. Hon pratar om ett sådant viktigt ämne på ett sätt som inte kan lämna en oberörd. Lyssna och njut: 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela