UnitedTears

Låt nu denna topp hålla veckan ut

Publicerad 2017-05-29 19:23:12 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

Jag försökte i lördags. Det gjorde jag verkligen. När handen inte längre hängde med och välte ut nästan hela kaffekoppen över skrivbordet kändes det ändå som ett tecken. Det var dags att vila hjärnan. Jag promenerade in till stan för att uträtta lite ärenden och för att införskaffa sommarens läsning - jag brukar inte vilja köpa böcker eftersom konsumtion är tråkigt men stressen med bibliotekslånade böcker kändes inte lockande just nu. Plugget, fullt med tvivel, hängde likt ett svart moln över mig hela helgen. Mina känslor och mitt självförtroende inför den kommande tentan har varit i klass med årets svenska vårväder - en hormonstyrd gravid vädergud. Det har inte varit roligt att sitta ned och försöka lösa uppgifter när inte en enda har kunnat lösas utan hjälp och vägledning facit. När jag har tittat på facit har jag inte ens förstått vad de har gjort eller hur i hela friden jag ska kunna förstå och veta att det är det tillvägagångssättet jag ska använda. I redovisningskursen hade jag den här känslan i början, men sedan släppte den och jag var lugn i en dryg vecka innan tentan. Nu har jag haft den under sista veckan. Sista veckan när polletten ska ha trillat ned för länge sedan. 

När stressen börjar bli ångestladdad självtvivel är det lika bra att lägga ned och distrahera hjärnan med annat. Det är absolut lättare sagt än gjort. Till viss del lyckades jag nog ändå i helgen. Jag njöt av att strosa på stan i det fina vädret och sedan spendera kvällen med fotboll och frustrerande kortspel (det där med att inte kunna ett spel och sedan få nya regler för varje runda) för att sedan ha en söndag i skogen. Fortfarande vackert väder, grönska och lugn. Magiskt är bara förnamnet. När vi kom hem var vi båda två så pass trötta att en tog upp hela soffan och den andra sängen. Där låg vi sedan och glodde på något halvdant på tv-skärmen och hittade lite Captain Morgan och lite cola som vi mixade. Kanske inte en standardsöndag, men det var precis vad jag behövde. När jag satte mig vid skrivbordet idag hade jag ändrat taktik en aning och lyckades förstå mer och mer, och ytterligare lite mer. Jag är fortfarande inte säker på min kunskapsnivå men trots att jag bara har två och en halv dag kvar känns de inte längre alldeles för korta. Efter en djup dal kom jag idag tillbaka till en topp. Nu är det bara att hålla tummarna att den håller i sig fram till torsdag.

PS. Det var endast mitt anteckningsblock som tog lite skada av kaffespillet. Dator, hårddisk, mobil och kurslitteratur klarade sig utan en skråma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela