UnitedTears

Denna orimliga trötthet

Publicerad 2017-11-10 12:52:35 i Allmänt, Böcker, Studentlivet i Uppsala,

(null)

Igår när jag vaknade kände jag mig inte helt bra. Jag hade tagit en promenad kvällen innan, stannat till i Flogsta en stund och promenerat hem. Jag kände mig inte kall men när jag skulle sova var det som att jag skulle ha blivit både nedkyld och ha 16 grader i sovrummet. Den kära, varma filten fick vara mellan täcket och mig och till slut somnade jag. När jar vaknade, groggy, runt åtta igår morse hade jag fortfarande filten kvar. Vanligtvis vaknar jag under natten, genomsvettig, och praktiskt taget kastar av filtar och täcken. Inte nu. 

Hela dagen igår var jag rätt trött. Liksom hela den här veckan. Jag sover! På riktigt! Och ändå vaknar jag orimligt trött. Jag aktiverar mig, men inte fysiskt utmattande, och ändå är jag på väg att somna mitt på dagen. Jag lyssnar på kroppen och promenerar och grejar men tränar inte. Trots det känns kroppen utmattad. Tacka vet jag dansen som drar iväg mig även sådana här veckor och ger mig massvis med energi och glädje! Efter 20 minuter började jag visserligen titta på klockan och längta hem till sängen igen, men det var roligt och emotionellt energigivande ändå!

I övrigt är jag oerhört taggad på böckerna på mitt nattduksbord! Kalle Anka som pappa var snäll och köpte till mig när jag var dålig. Den är nästan klar. The Creakers, en barnbok av Tom Fletcher som jag tänker kan vara rolig kvällsläsning samt Human Acts av Han Kang. Författaren som även skrivit min favorit The Vegetarian. Visst, jag har en stor hög av andra böcker som jag vill läsa också, men de är lite tyngre. Nu behöver jag lättläst. Han Kangs bok har ett tungt tema, men den förra boken var så vackert skriven att jag sträckläste den. Hennes skrivsätt gör det därför mindre tungt trots temat. Jag hoppas att den här är av samma sort.

(null)

Sen är det ju fredag idag. "Städa, städa, varje fredag", som Pippi säger. Ja, jag har städat. Golvet ser nu äntligen rent ut på riktigt efter att ha moppats! Egentligen tänkte jag vänta till efter köksrenoveringen men jag är som jag är. När lägenheten är smutsig och stökig blir jag stressad! När den nu blev ren fick jag lugn nog att färdigställa ett PM, se klipp ur en film om konflikthantering samt skriva reflektioner kring den och även kunnat fundera på vilka ämnen som skulle kunna intressera mig till B-uppsatsen.

(null)
Min djungel fick sig också en dusch. Friska och fräscha växter ska det vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela