UnitedTears

En helg i Stockholm

Publicerad 2017-11-27 16:43:48 i Allmänt,

Tillbaka till verkligheten efter en fantastisk helg i Stockholm! En riktigt bra helg för att komma hemifrån och få en paus. Vi bodde på ett trevligt hotell i Solna. Otroligt sköna sängar och mycket bra frukost! Vi valde att bo där, utanför Stockholm, eftersom det är svårt att hitta bra boende till ett rimligt pris. Det här låg ändå lägligt, om än lite svårt att hitta först. Vi köpte en tredagars biljett och åkte därför ganska mycket pendeltåg och tunnelbana. Det är faktiskt smidigt. Det ger en sådan stor rörlighet. Till och från hotellet, till restauranger, barer, museum osv. Vi åkte till hotellet i fredags för att checka in och fräscha upp oss efter en pluggdag och sedan röra oss inåt centrala Stockholm. Vi träffade hans kompis och gick till en thaibuffé för att äta middag innan vi rörde oss vidare för att ta en öl (cider för min del). När vi ville lämna centrala delen hade vi svårt att bestämma vart vi skulle. Det slutade med att vi åkte fram och tillbaka, gick ut och tittade på ställen, ångrade oss gick tillbaka till tunnelbanan och till sist hamnade på mysiga Café Misteln. Där stannade vi till stängning och åkte sedan, trötta, tillbaka till hotellet. Redan första dagen fick vi alltså nytta av pendelkortet.

(null)

Fredagkvällen var i övrigt en "intressant" kväll. När vi skulle lämna O’learys på stationen gick brandlarmet. Ett konstigt larm som jag inte alls förstod var för brand innan en högtalarröst lugnt sa att vi behövde utrymma stället. Ambulans körde förbi. Brandbil kom. Polisbil dök upp. Eftersom vi skulle med tunnelbanan lämnade vi dock och gick till en annan station. Där såg vi poliser som gick med bestämda steg och rörde huvudena som att de letade efter något eller någon. Som att detta inte var nog. När vi precis hade tagit det långa rullbandet ned och nästan hade nått plattformen lät högtalaren igen. Trafiken på linjen som vi skulle med var tillfälligt stoppad på grund av sjukdomsfall och de inväntade ambulans. Vi gick uppför bandet på väg ut när högtalarna berättade att trafiken var igång igen. Vi vände och åkte ned igen. Spännande kväll som sagt.

I lördags var vi på fötterna mest hela dagen. Vi kollade butiker i Solna centrum, besökte demonstrationen mot slaveriet i Libyen - oerhört känslofyllt, mäktigt och jobbigt - och åkte till Naturhistoriska riksmuseumet där vi åt lunch och gick omkring ett par timmar. Det var oerhört mycket småbarn där, men det var en mycket intressant plats.

Nöjde vi oss efter det? Nej, då åkte vi till Mall of Scandinavia. Jag fick kika i butiker och sedan gick vi till O’learys igen, beställde mat och tittade på fotboll. Maten var mycket ogod! Jag brukar älska deras veganska nachos men det här var... fattigt... slarvigt... osmakligt. Jag var inte imponerad.

Söndagen var lite lugnare. Vi åt frukost i lugn och ro, vilade på hotellrummet tills utcheckning och först då började vi dagen. Målet var Hermans, en vegansk restaurang nära Slussen. För att återfå hungern gick vi av vid T-centralen och gick genom Drottninggatan, Gamla stan, tittade in i min bh-butik, fortsatte vidare och nådde restaurangen. Alltså, maten där... helt fantastisk! Det var buffé och jag önskade att min mage hade större kapacitet, för så bra var det. Vi hade dessutom en fönsterplats och kunde titta ut över vattnet. Det var underbart. Jag kände mig lycklig när jag satt där. Stället är mycket populärt och vi bokade bord redan i torsdags för att ha plats. Det finns nämligen inte mycket plats vintertid.

(null)

Vem vill att en sådan helg ska ta slut? Inte vi! Utan vi tog en sista tur till Solna innan vi trängde in oss på pendeltåget och åkte hem. Trötta men belåtna. En fantastisk helg med mental vila.