UnitedTears

Vegansk utmaning

Publicerad 2017-11-13 11:02:11 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,


Förra veckan hoppade jag in i en utmaning att vara vegan i 22 dagar (challenge22.com) för att komma in i den sortens mat och livsstil. Tanken var att mest få inspiration och ta del av recept och liknande. Jag hade inte för avsikt att ta det hundra procent seriöst än. Än så länge har jag dock gjort det! Ett misstag på grund av att jag inte tänkte mig för, men i övrigt har alla måltider inklusive mellanmål varit fria från animalier. Det är svårt, men det går! Den största utmaningen är att inte ha ägg till frukost och mellanmål samt att tänka sig för innan en köper exempelvis proteinbars, choklad och liknande. I lördags var vi på bio och ville ha en milkshake efteråt. På väg till Max kom jag dock på att "nej, jag kan ju inte ta en milkshake. Det är ju mjölk!" Dels blev jag förvånad över att jag inte tänkte på det innan trots att jag tänkte på konsekvenserna av laktos. Dels blev jag förvånad över att jag faktiskt inte ville ha det. Det var ett typiskt tillfälle som jag trodde att jag skulle "fuska" vid. Tydligen inte! Vi gick istället till Ica, köpte vegansk jordgubbsglass som vi mixade med kokos- och mandelmjölk, vodka och is. Vi fick vår egna, perfekta, veganska milkshake. Det var den godaste jag druckit faktiskt!

(null)

Under helgen har jag även bakat vegansk sockerkaka som även den smakade ljuvligt - troligtvis tack vare kardemumman. Till frukost har jag även försökt mig på scrambled tofu och toast med avokado. Det är inte dumt alls faktiskt! Jag hoppas bara att jag lyckas få det på rutin. Bara att köpa tofu behöver bli en vana eftersom jag måste in till stan för att hitta bra och billigare än Markatta.

(null)

(null)

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2017-11-13 18:36:49

Duktig du är!!

Många kramar
mamma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela