UnitedTears

Hemska nyheter | PT och nya böcker

Publicerad 2019-03-18 20:26:17 i Allmänt, Böcker, Livet som vuxen, Träning (fr 2019 -),

Idag var det inte roligt att öppna nyhetssidorna. Översvämningar i Indonesien som orsakat förödande skador, cyklon i Moçambique som också tagit liv, misstänkt terrorattentat i Nedeländerna där minst 3 har dödats, och Putin som skrivit på för att införa en lag som gör det olagligt att tala illa om staten och som tvingar nyhetssidor att radera "falska" nyheter. När ska det ta slut?
 
Det enda "positiva" som nyheterna hade att berätta var att mannen som hade"fantiserat om att mörda en kvinna" och som mördade en i somras kommer få livstidsfängelse (Aftonbladet). Med rätta. Hans advokat påstår att han känner djup ånger. Bilden säger annat. Hans gärning till att börja med säger annat.
 


För att gå över till något annat. Idag har inte varit en bra dag överlag. Hjärnan ville verkligen inte koppla av och låta mig somna igår. Dagen har därför bjudit på (utöver nyheterna) för lite sömn, ett samtal som bokades in två gånger men där personen inte svarade, och allmän irritation i kroppen. Kvällen bjöd i alla fall på det första PT-passet och det kändes bra. Än så länge trivs jag med tränaren och han verkar lyhörd vilket jag uppskattar. Han har inte stor koll på att löpning, men då får det lösas på annat sen. Nu vill jag bli bättre i axlarna och kunna lyfta mer. Till löpningen kan jag än så länge använda Runkeeper – så fort kroppen är i form för att springa igen förstås.
 
Annat positivt är att jag tog en promenad in till stan igår och råkade gå in till Akademibokhandeln.  Jag kom hem med lite nya böcker som jag ser fram emot att läsa. Han Kang hade en bok ute och den ser jag verkligen fram emot att läsa! Hon är ju en av mina stora favoriter. När jag var yngre kunde jag inte hantera kvinnliga författare (om det inte var J.K. Rowling förstås). Jag vet inte varför, men jag tror att jag inte gillade inte sättet som böckerna var skrivna på även om innehållet var bra. Sen gjorde jag mitt experiment på gymnasiet och fick upp ögonen för såväl kvinnor och klassisk litteratur. Det har tagit lite tid, men idag är några av mina favoritförfattare kvinnor: J.K. Rowling, Han Kang, Rupi Kaur, Chimamanda Ngochi Adichi mfl. Visst, vissa kvinnor skriver mycket dravel också, men de som är bra, de är riktigt bra.
 
(null)

Jag köpte även en bok av Kazuo Ishiguro. När jag läste englska på universitet läste jag en annan av hans böcker, Never Let Me Go. Även om jag inte minns den som jättebra, snarare svårläst och lite obehaglig, har den aldrig lämnat mig och jag känner alltid ett litet skutt i bröstet när jag ser titeln. Det är något särskilt över den ändå. Filmen var inte heller jättebra, men speciell på ett bra sätt. Jag ser fram emot att läsa den här boken också.
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela