UnitedTears

Dröm om låga vattennivåer

Publicerad 2019-03-31 14:47:05 i Allmänt, Tankar,

Förra helgen hade jag en dröm där jag läste nyheterna. Det var en stor varning att vi hade nått extremt låga nivår av grundvattnet. Det fanns bara 64 liter kvar, och vanligtvis brukar systemet varna redan vid 265 liter. Något hade dock blivit fel och nu hade vi knappt något vatten kvar. Jag mindes drömmen när jag cyklade till stationen på morgonen och var tvungen att stanna för att kolla nyheterna försäkra mig om att det faktiskt var en dröm. Lyckligtvis var det inte sant.

Imorse ringde klockan som vanligt och jag kollade nyheterna av någon anledning - det hör inte till min vanliga rutin. Bland det första som dök upp var att om det blir lika varm och torrt i sommar som förra kommer vi att ha problem. Gotland har redan bevattningsförbud, och överlag är grundvattennivån lägre än normalt (https://omni.se/a/RRjq02). Det är en av sakerna som skrämmer mig allra mest! Som kan ge mig en känsla av panik, känsla av uppgivenhet och som hålla mig vaken om nätterna. Klimatet och vattnet. Det är bara att se till andra delar av världen där det är brist på vatten. Det är riktigt skrämmande... Sydafrika verkar ha hanterat det bra, under omständigheterna, men frågan är fortfarande om det kan återställas efter att ha nått de låga nivåerna som de hade i och runt Kapstaden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela