UnitedTears

Mitt element

Publicerad 2013-12-17 15:15:59 i Allmänt, Tankar,

Personligen tror jag inte på astrologi. När jag läser horoskop är det för skojs skull och med vetskapen att det är tolkningsbart och blir vad en gör det till.

Horoskopet säger: "Håll ögonen öppna efter en mörk främling. Idag möter du nämligen din stora kärlek."

Så här tolkar jag: "Wow! Den här chokladglassen var den absolut godaste jag någonsin ätit! Jag tror att jag är kär!"

Stjärntecken hör också till astrologi och vid några tillfällen har jag fått höra att jag inte beter mig som Fiskar brukar göra. Nej, jag beter mig väl som jag brukar?


Egentligen vet jag inte vad astrologin säger om oss Fiskar men nu när jag har varit sjuk har jag i alla fall sätt ett samband. Vatten.

Vatten har alltid varit helande för mig. När jag var liten var jag ett vattendjur som älskade att leka under ytan. Med åren har jag mer och mer blivit en badkruka men fortfarande uppskattat att vistas nära vatten. Under ledsna perioder kan jag stå i duschen ofta och länge och bara känna strålarna mot mig. När jag har varit i Åhus under en sådan period har jag spenderat tid vid havet, sittandes på strandet och lyssnat på vågornas skvalpande. Sedan jag flyttade har jag också känt mig läkt. Av många anledningar, givetvis. Icke att förglömma är dock att jag faktiskt bor vid en sjö.

Dessutom har jag alltid älskar snön! Jag blir som ett barn när den kommer. Jack Frost lyckas verkligen plocka fram femåringen inom mig. Ytterligaren en anledning till att jag längtat ut till Landet. Även detta är nämligen helande, för vad är snö om inte fruset vatten?


För vissa är elden med sina färger och sitt sprakande läkande. För andra har jordens naturliga doft och ursprung helande krafter. Ytterligare andra vill känna vinden för att må bra. Vattnet är dock mitt element.

Jag tror främst på att vi behöver en kombination av dessa. En trött dag är det perfekt att gå ut i skogen och få frisk luft för att sen komma hem och sätta sig framför brasan. Enligt mycket sägen har vi alla just ett element som vi drar kraft ifrån (källa: back of my mind från böcker som jag har läst). Inom feng shui är detta viktigt. Beroende på vilken skola en hör till finns det olika sätt att ta reda på vilket element som finns inom en. När jag gjorde ett sådant var det nog inte vatten. Det bryr jag mig dock inte om! Min känsla och beteende drar mig till vatten och vatten ger mig välmående. Jag lekte med tanken och drog en koppling till mitt stjärntecken. Det må vara långsökt, men det kändes rätt för stunden. Hur andra upplever det vet jag ju inte. Det är deras upplevelser.


Yin och Yang. En annan viktig del av kinesisk kultur och feng shui.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela