UnitedTears

Trötter drömmer konstigt

Publicerad 2014-08-30 13:05:00 i Allmänt, Studentlivet i Uppsala,

Ända sen jag kom hit till Uppsala har jag varit enormt trött. På ett sätt är det inte konstigt eftersom jag sov alldeles för lite veckorna innan, men klockan blir nio, tio, halv elva och jag orkar knappt ta mig ur sängen. På ett sätt är det skönt, för då får jag mycket djupsömn, men samtidigt är det jobbigt. Igår gick jag dock upp tjugo i åtta för att åka iväg och träna. Gymmet som jag har kollat upp har en veckas fri prova-på-träning. Det var väl lite sisådär i utrustning men de har en till lokal som jag också ska titta till. Förhoppningsvis är det bättre! Annars får jag nog testa andra gym också. Det finns ett Friskis & Svettis inte långt från där jag bor vilket är praktiskt.
 
Imorse gick jag också upp tidigt. Tio i sex vaknade jag till och bestämde mig för att gå och tvätta. Tanken var att göra det igår kväll men jag orkade verkligen inte. Imorse gick jag därför dit, startade två maskiner, ställde klockan och gick sen tillbaka och la mig. Ca en halvtimme senare gick alarmet och jag hämtade tvätten (den tog bara 40 minuter vilket var bra!) och gick och la mig igen. Halv elva lyckades jag slutligen kravla mig ur sängen.
 
Under morgonen hade jag drömt mycket. Bl a var det en mus som sprang under en matta så att det yrde grus och döda löv. Det var på "Landet", mamma, pappa och Maja var där. Först trodde jag att den var under golvet (vi var typ utomhus samtidigt...) men den visade sig var inomhus. Den sprang ut från mattan, jag konstaterade att det var en mus, mamma fick panik och pappa fångade upp den och kastade ut den igen. Det var den minsta och fulaste musen jag har sett. Nästan mer lik en spindel i kroppen och med huvudet än en mus, fast med mushuvudet. Konstig var den... Jag hann precis se den innan den sprang in i väggen igen. Ett fint hål hade den som gång. Det såg snidat ut och när jag tittade på andra sidan väggen fanns där ett likadant hål. Jaha, då vet vi hur musen tar sig in och ut, utan problem, och där var den inne i huset igen...
 
Anledningen till att jag drömde om möss beror nog på att jag inte är van vid att människor rör sig runt mitt rum. I ett år har jag bott i ett hus, ensam i skogen, och har det varit något raspande, krafsande, kvicka fötter (läs tassar) som rör sig runt har det alltid varit ett djur. Ibland kunde repet till flaggstången slå om det blåste mycket. Jag hörde träden rassla och Axel, gräsklipparen, gå omkring utanför mitt fönster. Alltså är jag van att det är djur, och natur, som orsakar ljuden i min närhet. Under kvällarna har det därför varit vissa obehagskänslor när jag har hört folk i huset. Detta innan jag kommer på att det faktiskt är människor och jag inte behöver ringa Anticimex - igen. Någon har dock gjort något i något rum nära som har låtit som en mus som krafsar i väggarna. Många har nog flyttat in idag för bankats och sågats och dragits möbler har det gjorts hela morgonen. 

Det är skönt att det är lördag. En dag av läsning och kanske lite målande som avkoppling innan kvällen kommer och jag antagligen tar mig till en nation och dess nattklubb. En snubbe som jag stötte på på gårdagens välkomstdag skulle dit, och ensamvarg javisst, men nu börjar jag bli lite rastlös ändå.

Universitetshusets enorma aula där allt från kongresser tills musikuppträdanden till välkomstdagar osv arrangeras. 
 
Jag har inte visat upp bilder på hur mitt rum ser ut så det kanske är dags:

Panoramabild nr 1

Panoramabild nr 2

Min hall där jag givetvis var tvungen att sätta upp min plansch.

Badrummet som också fungerar som diskutrymme.

Eftersom skåputrymmet i köket inte riktigt räcker till för mig som tycker om bak och matlagning lät jag en av garderoberna fungera som skafferi och köksförvaring. Jag fick ta med mig byrån som stod på Landet tidigare och det har gjort att jag har mycket förvaringsutrymme. Perfekt! 

Överlag är jag verkligen nöjd med mitt rum. Det är oerhört välplanerat och känns redan som mysigt hemma. På mindre yta var det lättare att skapa MITT hem och MIN känsla. This is going to be good.

Ett riktigt gott glas rött efter att ha grejat en hel dag i tisdags.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela