UnitedTears

Filmen - den bästa på länge

Publicerad 2018-02-26 21:13:36 i Allmänt,

Ja, jag erkänner, jag tog inte bussen till bion igår. Jag gick. Igen. Till mitt försvar fick jag mer energi när jag gick utanför dörren och fick frisk luft. Dessutom köpte jag godis vilket gav mig ytterligare en liten kick. Så ja, jag gick. Eftersom det bara tar cirka 25-30 minuter är det i alla fall inte jättelångt.
 
Filmen vi såg var Black Panther. En oerhört hypad och mycket omtalad film. Jag ville veta om den levde upp till förväntningarna. Enkelt sagt: JA, det gjorde den! Den var fantastiskt bra - den bästa jag har sett på länge. Mycket välgjord med härlig humor. Det fanns många delar som jag tyckte om. Filmen är stark och den sänder sådana viktiga budskap. Bland annat att allt inte är svart eller vitt. Linjen mellan vad som är gott och ont, vad som är rätt och fel, är relativt skör. Även vid vissa dåliga handlingar går det att se att det finns en god intention bakom. Även bland de goda finns det restriktioner i deras beteende. Den visar också upp starka, svarta hjältar. Innan jag såg filmen har jag sett människor som gråter av glädje över att äntligen ha en hjälte att identifiera sig med - det är sällan svarta personer portätteras som de görs i Black Panther. Dessutom är de kvinnliga rollerna otroligt starka! Female empowerment på hög nivå! Trots att de lever i ett mansstyrt samhälle är kvinnorna starka, smarta, viktiga. Det är inte det viktigaste budskapet, men när jag jämför med exempelvis Wonder Woman som hyllades för sin female empowerment vinner Black Panther med hästlängder. Wonder Woman föll nämligen på basala saker i slutet ändå - även om mycket av arbetet bakom kulisserna, vilket absolut inte ska föringas, utfördes av kvinnor. Givetvis älskade jag även humorn i filmen - jag, och många andra i biosalongen fick både ett och annat skratt. Det var inte mycket jag kunde klaga på, utan jag skulle ge filmen 5/5 symboler.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela