UnitedTears

Utflykten som ledde till ett nytt penselfodral

Publicerad 2018-09-15 19:31:36 i Allmänt, Livet som vuxen,

Idag åkte jag till Boländerna för att fixa lite av de sista grejorna som behövs till  badrummet inför att det ska renoveras. På Ikea fann jag en låda på barnavdelningen. 

"Perfekt", tänkte jag, "den kan jag lägga mina pysselgrejor i och få lite mer ordning."

När jag kom hem från min utflykt, hade ätit, veckohandlat och vilat lite var jag redo att fixa med lådan. Jag öppnade min pyssellåda, och sedan min målarlåda. När jag såg hur allt låg i påsar och allmän röra i målarlådan bestämde jag för att få ordning i den istället. De små färgtuberna fick plats, lite lösa pastellkritor, och de olika pennorna. Sedan såg jag till min förfäran hur jag har behandlat min penslar! De låg i en påse, oförsiktigt nedstoppade bland alla saker. Jag hade en tyghållare till dem i början, men eftersom jag oftare ville ha med pennor när jag förflyttade mig var det lättare att ha pennorna i den.

"Nu är det nog", sa jag till mig själv. "Penslarna behöver hållaren mer." 

Jag plockade därför ur pennorna, la i penslarna och pennorna i påsen. Jag var fortfarande inte nöjd.

"Usch, fodralet är alldeles smutsigt. Det är ju inte fint för penslarna. Och hur ska jag hitta bland mina pennor nu när jag inte har en översikt längre?"

Jag tittade på tygbiten som nu höll penslarna, och sedan på påsen med pennor. Jag tittade på tygbiten med penslar, och tillbaka på påsen med pennor. 

"Det där kan ju inte vara så svårt att göra? Har jag något stadigt tyg att använda?"

Jag tänkte en liten stund innan jag kom på att jag sparade mina gamla, utslitna jeans! Och en gammal gardin som jag har använt till andra syprojekt. Sagt och gjort, jag började klippa och vika och mäta och ändra. Länge höll jag på innan jag bestämde mig hur jag ville ha det. Jag nålade och klippte, nålade om och klippte igen innan jag satte tyget mot symaskinen. Den började jobba. Rad efter rad, med viss motstånd mot slutet, tills jag slutligen hade ett färdigt tygfodral till mina penslar. Jag orkade inte sy på ett snöre, utan tog ett gammalt elastiskt "presentband" som satt på en presentförpackning från Rituals. Därefter satte jag mig nöjt på golvet igen och flyttade penslarna till det nya, rena fodralet och placerade pennorna tillbaka i det gamla. Med lite pyssel och huvudvärk (att få ihop logiken för sådant här är inte min starka sida. Både kuddfodralen och necessärerna jag sydde för en tid sedan tog längre tid än de borde) har jag nu haft en trevlig kväll och sett till att både penslar och pennor mår bra och går lätt och smidigt att använda.

(null)

(null)

(null)

Gällande syftet med min utflykt idag behöver ni inte oroa er. Jag fick hem både lampor, krokar, toapappershållare och tittade ut kakel och klinkers (beställning görs närmare start). Allt jag behövde och var ute efter. Den tappade alltså inte fokus, utan var allmänt lyckad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela