UnitedTears

Hjärnan som snattrar

Publicerad 2019-01-29 09:15:26 i , Allmänt, Jag älskar att springa, Träning (fr 2019 -),

Titeln stämmer ju bra! Det gör skulle jag publicera igår, men glömde helt bort...
———
Vad är det med hjärnan som blir klarvaken så fort en går till sängs? Som tänker på hur gärna en vill sova, och därmed motverkar det. Det är ju jätteelakt! Hjärnan borde lära sig att ta ett steg tillbaka ibland och inte alltid stå i centrum och vara så uppmärksamhetskrävande.
 
Skämt åsido, när klockan ringde imorse tryckte jag faktiskt på snooze. Sen ångrade jag mig och gick upp, men ångrade mig igen och föll ner på sängen än en gång. Kunde kroppen komma till ro och somna om då? Nej, inte alls! Den var så vaken så. Orimligheten i att gå upp tidigt för att träna, jobba 8 timmar, träffa min bror och sen öppna dörren i natt, det togs det ingen hänsyn till. Det var bara att kliva upp och ge sig iväg. som vanligt kändes det mycket bättre så fort jag kom dit. Några, för mig, snabba kilometer på löpbandet följt av lättare styrka. Ungefär samma upplägg som förra veckan. Efter att höftböjaren har varit öm efter längdskidorna i helgen kändes det bäst att ta det lite lugnt med lyften idag. Det får bli nästa pass. Fördelen med att springa är att kroppen verkligen vaknar och mjukas upp. Hjärnan vaknar och blir pigg. Hela jag vaknar och mår bra. Även efterföljande övningar får en annan kvalitet. Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att hålla igång löpningen med tåskorna för att vara redo när sommaren kommer tillbaka.
 
När jag kom hem från gymmet och förberedde frukosten passade jag även på att lägga ett andra lager träolja på bordet. Jag började igår, men det torkade inte alls lika fort som jag förväntade mig och då ville jag inte lägga ett lager till. Det där bordet har jag haft i 7,5 år nu och bara oljat in det en gång. Jag trodde att oljan skulle sugas in på bara någon timme (2-4 h enligt burken), men icke. Till helgen borde det vara fint däremot.
 
Träningen och oljan är mina smarta beslut än så länge idag. Mitt mindre smarta val var att cykla till jobbet. Allt gick bra. Det gick smidigt och jag var framme i god tid till bussen. Men snön... det snöade som bara den och de hade inte ens hunnit ut för att ploga - eller kanske valt att inte göra det innan det dämpat sig. Jag hann tänka både en och två gånger att det kanske inte var så bra att cykla och ifrågasatte min envishet. 

(null)

Det lustiga var att när jag nådde Stockholm var gatorna nästan bara. Det var knappt någon snö, och himlen var klar. Det slutar aldrig att förvåna mig hur vädret kan skilja sig så pass drastiskt mellan två ändå närliggande städer.

(null)
Idag, onsdag, har det dock kommit mer snö i Stockholm. Det börjar likna Uppsala mer och mer igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela